Kostnadseffektiv grundskola – bra eller dåligt?

Torsdag 1 augusti 2024

Nyligen blev jag ombedd att kommentera det faktum att Nynäshamns kommun har den tredje mest kostnadseffektiva grundskolan i Sverige. Ja, vad säger man om det?

Låt oss börja med att titta på frågan i ett längre perspektiv och konstatera att kostnaden per elev har ökat varje år de senaste tio åren. Sammantaget har resurserna per elev ökat med 45 procent sedan 2013, vilket är avsevärt mer än pris- och löneökningar. Andelen av pengarna som går till undervisningskostnader (lärarlöner och läromedel) har ökat från 50 till 52 procent. Vi har alltså inte sett några dramatiska ekonomiska förändringar eller stora besparingar på grundskolan de senaste tio åren.

Enligt frågeställaren ”borde” Nynäshamns grundskola kosta 60-70 miljoner kronor mer per år sett till våra strukturella förutsättningar, det vill säga befolkningssammansättning. Våra kostnader för grundskolan ligger runt 10 procent lägre än den väntade nivån och så har det sett ut de senaste decennierna. Så ser det också ut inom äldreomsorgens kostnader. Också dessa ligger 60-70 miljoner kronor lägre än ”väntat”.

Frågan om effektivitet var inte kopplad till resultat, vilket den borde vara. Tittar vi på kommuner med höga kostnader syns inget samband med goda resultat. I grundskolans värld handlar kostnadsskillnader främst om hur tätbefolkad kommunen är och hur stora klasser man kan få till. I vår kommun är klasserna i genomsnitt 26 elever, en ökning eller minskning med en elev per klass motsvarar en ökad eller minskad kostnad med 10 miljoner kronor per år.

Varför är vi så kostnadseffektiva?

Därför att vi måste vara det. Vi har ett begränsat skatteunderlag på grund av låg medelinkomst. Det är orimligt att höja skatten med 1-2 kronor per år för att matcha ett idealvärde som räknats fram av SKR. Alla kommunala verksamheter är i dag mycket kostnadseffektiva och jag tror inte att någon vill avveckla till exempel hela kultur- och fritidsnämnden för att lägga dessa pengar på grundskola och äldreomsorg.

Men kan vi inte göra oss av med politiker som kostar pengar?

Jo det kan väl vara en god idé att se över den politiska organisationen, men vi har inte högre politiska kostnader än andra kommuner. En neddragning här skulle dessutom bara ge några få miljoner kronor per år, alltså inte alls de nivåer som skolan och äldreomsorgen ”borde” kosta.

Är det inte skadligt att vara kostnadseffektiv?

Nej, tvärt om! Vi är skyldiga att hushålla med skattebetalarnas pengar och använda dem på ett så klokt sätt som möjligt. Det är bra att vi är kostnadseffektiva, så länge det inte påverkar kunskapsresultaten negativt. Men de senaste åren har vi tvärt om höjt gymnasiebehörigheten och i år ser den ut att bli rekordhög – den högsta sedan den nuvarande läroplanen infördes 2011.

Behöver inte grundskolan mer pengar?

Jo, det finns tydliga delar av verksamheten som har ett behov av att stärkas med mer pengar. Men vi måste utgå från mått som verkligen mäter resultat, exempelvis gymnasiebehörighet, fullständiga betyg, meritvärde och elevenkäter och identifiera områden som behöver förstärkas. Att ha som utgångspunkt att kostnaderna ska öka är ett bakvänt perspektiv. Det är ju dessutom så att ingen aktiv politiker i Nynäshamns kommun har 60-70 miljoner kronor undanstoppade att lägga på grundskolan (och sen 60-70 miljoner kronor ytterligare till äldreomsorgen) även om det kan låta så ibland.

Hur kan vi utveckla kvaliteten fast ändå vara kostnadseffektiva?

Pengar är viktigt, men inte hela svaret på skolans utmaningar. Vi måste också titta på HUR vi använder de stora summor som redan finns i skolan. Den nuvarande politiska ledningen lägger störst fokus på att utveckla kompetens, ledarskap och kunskapsfokus på alla nivåer. Där finns det mycket att hämta och en hel del kostar inte mer. Tydliga ansvarsförhållanden, rutiner och målsättningar ökar inte kostnaden, men höjer motivationen. Vi kan också avstå från ”nice to have”-satsningar som allmän skolfrukost och temafritids för att istället se till att grundverksamheten funkar bra. Vi kan titta på förskolans utveckling de senaste fem åren, där kvaliteten höjts rejält utifrån detta fokus redan inom befintlig budget.

Skriv gärna till mig om du har frågor eller synpunkter på förskolan eller grundskolan: mikael.persson@nynashamn.se.

Mikael Persson, kommunalråd med ansvar för förskola och grundskola.