Ny inriktning för Landfjärden: Bra vatten utan orimliga kostnader!

Tisdag 28 maj 2024

För att alla boende i Landfjärden ska ha tillgång till bra vatten och avlopp till en rimlig kostnad behöver vi hitta effektiva småskaliga lösningar istället för dyra kommunala jätteinvesteringar. Därför vill vi se en ny inriktning där vi inte drar kommunalt vatten och avlopp och där vi samtidigt avstår från större exploatering av Landfjärden. Vi tror att högkvalitativa enskilt avloppssystem är den bästa lösningen. Många boende vill heller inte att Landfjärden växer till ett nytt Ösmo utan får behålla sin lantliga karaktär.

Enskilda avloppssystem är mycket billigare än kommunala alternativ. Att dra ut kommunalt vatten och avlopp innebär omfattande grävarbeten och rörinstallationer, vilket är både tidskrävande och kostsamt. En sådan investering kommer enligt en ny konsultrapport kosta lika mycket som två nya grundskolor och för varje hushåll kan kostnaden bli upp mot 1 miljon kronor. Detta är orimligt och är bara nödvändiga om Landfjärden skulle exploateras betydligt mer än i dag. Med moderna enskilda avloppssystem kan vi undvika dessa höga kostnader och säkerställa pålitliga och hållbara lösningar för alla.

Det viktigaste för boende i Landfjärden är att ha bra standard på den egna anläggningen och att stoppet för tillbyggnad av hus hävs, vilket blir möjligt när vi beslutat om kommunens långsiktiga planering för vatten och avlopp. Med enskilda avloppslösningar kan vi snabbare uppnå hög standard och möjliggöra utveckling av fastigheter.

Ett beslut om att inte dra kommunalt vatten och avlopp innebär också att vi väljer att utveckla området minimalt och undvika stora exploateringar. Många boende uppskattar att Landfjärden får behålla sin lantliga karaktär i stället för att på sikt bli ett samhälle som mer liknar Ösmo. Placeringen av en sådan exploatering skulle heller inte vara optimal med hänsyn till tåg- och bussförbindelser.

Sammanfattningsvis är ett högkvalitativt enskilt avloppssystem en kostnadseffektiv och snabb lösning som kan garantera bra vatten och avlopp för alla i Landfjärden. Genom att satsa på lokala lösningar undviker vi stora kostnader och långsamma processer, samtidigt som vi bevarar vår miljö. Låt oss tillsammans satsa på en hållbar framtid för Landfjärden.