Nytt förslag: Låt Binomen hyra fastighet av kommunen

Torsdag 28 juni 2018

Den senaste tiden har friskolan Binomen och dess lokalisering till Vansta industriområde diskuterats flitigt. Frågan har kopplingar till såväl miljölagstiftning och detaljplaner. Nu föreslår Liberalerna att problemet löses genom att kommunen hyr ut eller byter fastighet med Binomen.

– Liberalerna står upp för populära och välfungerande skolor. Vi anser att Nynäshamn mår bra av att det finns friskolor i kommunen, säger Daniel Adborn, kommunalråd och ordförande i Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden (L).

Binomens lokalisering har kopplingar till såväl miljölagstiftning som detaljplaner. I grunden handlar problemet om att ett industriområde inte är en lämplig plats för en skola med tanke på buller, kemikaliehantering eller tunga transporter. Inte minst med tanke på att industriverksamheten på Vansta kommer att utökas i framtiden.

– Det är tråkigt att Binomen har hamnat i den här situationen. Jag har full förståelse för att en liten idéburen verksamhet inte har ekonomiska resurser att bygga en ny skolbyggnad någon annanstans. Jag är därför beredd att titta på olika kreativa lösningar, säger Daniel Adborn.

Liberalerna kommer vid nästa möte i Kommunstyrelsen att föreslå att följande alternativ utreds:

1. Binomen erbjuds köpa eller hyra någon av kommunens pedagogiska fastigheter, exempelvis en förskola eller en lågstadieskola.
  2. Kommunen tar över Binomens nuvarande mark och byggnad och ersätter den med mark och byggnad ur kommunens bestånd av pedagogiska fastigheter.

Utredningsuppdraget kommer även innefatta en ”plan B” där kommunen ser över möjligheten för Binomen att vara kvar i befintliga lokaler i samband med det pågående detaljplanearbetet för industriområdet. Det är dock viktigt att det i så fall sker på ett sett som inte äventyrar barnens trygghet och säkerhet eller företagens möjlighet att etablera sig i kommunen.

Kontakt:
Daniel Adborn, daniel.adborn@nynashamn.se