Oroväckande stök i skolan – Flera insatser görs

Tisdag 30 juli 2024

I en typisk åttondeklass med 26 elever i Nynäshamns kommun är det hela 16 elever som tycker att det ofta är så stökigt att det är svårt att koncentrera sig på lektionerna. 9 elever anser att bemötandet mellan eleverna är dåligt, 7 känner sig otrygga och 5 är rädda för andra elever.

Det kanske mest alarmerande är att 20 elever upplever att de vuxna inte har koll på vad som händer på rasterna, och 14 litar inte på att vuxna skulle agera tillräckligt om någon blev illa behandlad.

Siffrorna är hämtade från Skolinspektionens senaste elevenkät från 2022 och bekräftar till stor del de vittnesmål som kommer från elever och föräldrar.

– Resultaten var nedslående och har fått för lite uppmärksamhet hittills. Jämfört med andra kommuner ligger vi dåligt till. Det är nästan omöjligt att höja kunskapsresultaten om vi har så stora problem med stök, säger Mikael Persson (L), kommunalråd med ansvar för barn- och utbildningsfrågor.

För att vända trenden har kommunen från och med i år ett särskilt mål kring trygghet och arbetsro som hela skolverksamheten ska bidra till att nå.

– Vi har lyssnat på eleverna och föräldrarna, och tar deras oro på allvar. Skolorna har tillsammans tagit fram nya gemensamma ordningsregler och en konsekvenstrappa som börjar gälla från skolstarten i höst. Det räcker inte, men det är en bra början på ett arbete som för mig har högsta prioritet, säger Mikael Persson (L), kommunalråd med ansvar för barn- och utbildningsfrågor.

Målet för Liberalernas skolpolitik är att alla elever ska nå kunskapsmålen, känna sig trygga och ha möjlighet att koncentrera sig på sina studier utan störningar. Föräldrar uppmanas att engagera sig och diskutera skolmiljön med sina barn. Det är tillsammans vi kan skapa en bättre och tryggare skola för alla.