Den gröna hamnstaden

Nynäshamn har en lång historia. Nynäs gård nämns första gången 1289 och hörde under medeltiden till de största godsen på Södertörn. Namnet Nynäshamn är känt sedan 1644. Fram till slutet av 1800-talet var det som i dag är staden Nynäshamn bara skog, klippor och några fiskebryggor.

Tanken på en isfri vinterhamn hade funnits länge. Men det var först när Hjalmar Sjögren och Anna Nobel förvärvade Nynäs gods på 1890-talet som projekten förverkligades. Tillsammans ägde de idéer, kompetens och pengar.

Runt sekelskiftet 1900 kunde en större hamn, ett havsbad, en villastad och en järnväg invigas. 1911 blev Nynäshamn köping med ett eget fullmäktige och 1913 flyttade televerkstäderna hit och 1928 etablerade också Axel Ax:son Johnson raffinaderiet.

Med två så stora arbetsintensiva industrier kunde Socialdemokraterna styra Nynäshamns stad med egen majoritet fram till kommunsammanslagningen och valet 1976 och därefter i koalitioner med andra partier fram till 2018. Styrningen av kommunen skedde under dessa decennier ömsom i samförstånd och ömsom i konflikt, men alltid i dialog, med stadens två stora industrier.

I dag är inte kommunen helt beroende av två dominerande arbetsgivare. Den tunga tillverkningsindustrin har till stor del ersatts av service, handel och småföretagande. De gröna och blå näringarna växer sig allt starkare i kommunen. Vi har enorma möjligheter att utvecklas som hamn- och sjöfartsstad, precis som grundarna till staden en gång tänkte.

Om Nynäshamn är en ung stad så har Ösmo och Sorunda betydligt äldre anor. De äldsta delarna av Ösmo kyrka är från 1400-talet. Utanför Nynäshamns stad finns sedan gammalt en starkare entreprenörsanda. Här har de gröna näringarna alltid spelat en viktig roll och här kan vi se hur jordbruk och livsmedelsproduktion ökar, samtidigt som besöksnäringen har stor potential att utvecklas.

Vi Liberaler ser att Nynäshamns kommun framöver kommer att utvecklas i en ”grönblå” riktning – en grön hamnstad – och att vi lägger de tunga industriåren och arbetarrörelsens dominans bakom oss en gång för alla. Vi ser gärna stora företagsetableringar men vill inte åter hamna i ett så starkt beroende till ett fåtal arbetsgivare som vi haft historiskt.

Vi arbetar nu för ett stärkt mandat i valet 2022 och vill kunna fortsätta den reformering av kommunen som vi inlett. Vi vill stärka kommunens ekonomi och står för ett sunt politiskt ledarskap. Friheten för enskilda invånare ska öka. Vi vill skapa möjligheternas Nynäshamn, präglat av kunskap, frihet och företagsamhet.