Möjligheternas land

Det liberala partiet i Sverige bildades ur kampen för rösträtt för alla kvinnor och män. Då vände sig många emot idén att alla medborgare skulle ha inflytande och yttrandefrihet – oavsett kön, inkomst och bakgrund. Tanken att varje människa ska vara fri att forma sitt liv har sedan dess legat till grund för den liberala politiken.

Den enskilda människan är liberalismens utgångspunkt. Målet är hennes frihet och livschanser. Människan är utrustad med förnuft, känsla, samvete och ansvar. Vi har alla rätt till liv, frihet och sökande efter lycka. Samtidigt har vi ansvar för att dessa rättigheter tillkommer var och en. Respekten för att alla individer är jämlika i värde och värdighet innebär att varje människa har rätt till självbestämmande.

De liberala värderingarna står just nu under hård press både i Sverige och andra länder. Vi ser hur auktoritära och extrema rörelser får makt och utrymme. Därför måste kämpa emot. Frihet är värt att försvara.

Trots att vi är ett land med stark ekonomi och goda förutsättningar, består klyftorna mellan frihetens och ofrihetens Sverige. Mellan de som har försörjning, trygghet och alla chanser – och de som saknar både hopp och möjligheter.

I ofrihetens Sverige växer barn upp utan att se sina föräldrar gå till jobbet. Där tappar människor hoppet om att någonsin kunna påverka sin framtid. Där är det ofta kaos i klassrummet och de stora drömmarna verkar vara reserverade för dem som växer upp i andra stadsdelar.

I ofrihetens Sverige är det ingen självklarhet att kunna gå klädd som man vill, gå ut när man vill eller ens sätta sig på ett café. Det finns ingen större uppgift för oss politiker framöver än att överbrygga de klyftorna. Det handlar om att hålla ihop vårt land och att ge alla människor framtidstro och frihet.

Inte minst gäller detta klyftorna mellan dem som är födda i Sverige och dem som är födda i ett annat land. Dessa klyftor riskerar nu att bli ännu djupare. Vi ser ett bidragsberoende som inte bryts, en ny underklass som växer fram, ett utanförskap som riskerar att gå i arv och ett samhälle som dras isär.

Jobb, möjligheter och framtidstro ska vara något för alla. Alla barn ska kunna drömma stora drömmar – och stora drömmar ska kunna slå in också för de barn som växer upp med små resurser. Alla ska kunna kräva sin rätt – men vi ska också förvänta oss att varje människa som kan gör sin plikt. Varenda människa ska ha möjlighet att bestämma över sitt eget liv och jobba hårt för att uppfylla sina drömmar.

Hela Sverige ska vara möjligheternas land för alla!