Se alla

Skola och förskola

Skolan ska ha höga förväntningar på varje elev och prioritera kunskap. En likvärdig skola är en förutsättning för att alla elever ska få samma möjligheter. I Nynäshamns skolor och förskolor ska alla kunna utvecklas.

En egen lärobok i varje ämne

Skolorna måste erbjuda eleverna läromedel av hög kvalitet. Det är särskilt viktigt med robusta läromedel för elever som har det extra svårt i skolan. Lärare ska inte lägga sin tid på att tillverka egna läromedel och eleverna ska inte drunkna i lösblad. Digitala läromedel har sina fördelar, men vi menar att vi också behöver ha läroböcker i skolorna. Normen ska vara en egen lärobok i varje ämne. 

Stärk insatser för ordning och arbetsro

Det är de som behöver skolan mest som drabbas hårdast när det saknas ordning och arbetsro i skolan. Vi vill stärka ledarskapet och förtydliga rektors och lärares ansvar för att skapa en bra kultur på varje skola och i varje klass. Det behöver finnas tydliga ordningsregler och en konsekvenstrappa om man bryter mot reglerna. Det ska råda nolltolerans mot alla former av kränkningar och varje händelse ska rapporteras till föräldrar.

Förstärk teamet mot skolfrånvaro

En förutsättning för lärande är att delta i undervisningen. Allt fler elever har problematisk skolfrånvaro, det vill säga att de inte är i skolan alls under långa perioder. Det finns många olika orsaker till frånvaro och därför behövs individuella åtgärder. Vi vill förstärka skolans närvaroteam så att de kan göra ännu fler insatser för att fler elever ska återgå till undervisningen.

Släpp in socialtjänsten på skolorna

Många elever har i perioder problem som hämmar deras inlärning. Det kan vara problem med hälsan, med vänner eller hemma. I dag har skolan skyldighet att tillhandahålla elevhälsovård. Teamen består ofta av sköterska, läkare, kurator och psykolog. Vi skulle också vilja att socialtjänsten fanns representerad i form av en ”skolsocionom” som kunde stötta eleven i frågor som ligger på socialtjänstens område och vid behov ta ärendet vidare.

Stärk undervisningen med höjd skolpeng

Förskolor och skolor behöver få ökade resurser. Det måste finnas tillräckliga resurser för att ge stöd till elever som har det svårt och nya utmaningar till den som lär sig snabbt. Vi vill under en femårsperiod göra en strategisk satsning på att höja skolpengen i steg tills vi når den nivå som kommunerna med bäst skolresultat i landet ligger på. Förutom att det är viktigt för elevernas utveckling så är det också en satsning som ger positiva effekter för rekrytering av lärare, inflyttning och företagsklimat.

Inför läxläsning på fritids

Fritidshemmen ska tydligt omfattas av skolans kunskapsuppdrag. Vi vill att eftermiddagstiden ska utnyttjas bättre för de elever som behöver stöd i sitt skolarbete. Samtliga fritids ska erbjuda en bra studiemiljö för lärarledd läxläsning så att hemuppgifter kan göras redan under dagtid i skolan, inte sent på kvällen när förutsättningarna för lärande är betydligt sämre.

Bygg ut förskolan – ge alla barn rätt till full tid

Förskolans betydelse för barns utveckling, inte minst gällande språkträning för nyanlända, är central. Förskolan ger barnen en grund att klara skolan. Samtidigt säger barnkonventionen att alla barn ska behandlas lika. Vi vill därför att alla barn ska ha samma rätt till förskola oavsett föräldrarnas sysselsättning. Det är barnets behov som ska stå i centrum. Förskolan kommer därför att behöva byggas ut både vad gäller lokaler och medarbetare.