Stärkt trygghet och säkerhet

För att vi ska kunna fortsätta att leva i ett tryggt och fritt samhälle ska vi fortsätta att ständigt förbättra kommunen, även på rättsområdet. Alla ska kunna röra sig och agera fritt utan att känna otrygghet – det gäller såväl medborgare som företag.

Kartlägg och åtgärda otrygga platser

Med ökad gatubelysning och kameror går det att göra Nynäshamn säkrare. Förutom ordningsvakter bör kommunen satsa på att bygga bort osäkerheten genom att installera övervakningskameror längs populära gångstråk och exempelvis vid parkeringar och i parker. En avvägning mellan medborgares trygghet och integritet måste alltid göras. Vi har landat i bedömningen att trygghet och säkerhet överväger integriteten om filmerna raderas efter kort tid.

Polisnärvaro i kommunen dygnet runt

Polisens primära uppgifter är att förebygga och beivra brott. Många brott begås utanför kontorstider, därför måste poliser finnas närvarande i Nynäshamn dygnet runt. Dessutom är det bra om polisen patrullerar mer i utsatta områden.

Motverka brott mot företag

En av samhällets kärnuppgifter är att skydda medborgare, inklusive företagare, mot kriminalitet. Brottslighetens ekonomiska effekter är enorma. Kommunen behöver ta en ledande roll i samordningen av arbetet mot brott. I detta arbete har också polisen, vaktbolag, parkeringsbolag, näringsliv och föreningsliv viktiga roller.

Mer aktivitet på kvällar och nätter

Kommunen bör ha som uttalad strategi att skapa liv och rörelse på fler platser även under obekväma tider som kvällar och nätter. Det kan tillexempel ske genom kvällsöppen kommunal service, generösa tillstånd för nöjesverksamhet eller kultur- och fritidsaktiviteter sena kvällar.

Nattvandring på fler platser

Nattvandring av vuxna på fredagar och lördagar ökar tryggheten och skapar en bättre stämning i miljöer där normalt bara ungdomar finns dessa tider. Nattvandring genomförs i samarbete med föreningslivet och bör utvecklas på fler platser i kommunen.

Öka stödet till jourerna

Kommunen har ett ansvar att vara det sista skyddsnätet för invånare som har ekonomiska problem eller utsätts för våld och andra brott. Samtidigt finns duktiga aktörer i det civila samhället som många utsatta känner stort förtroende för. En del av kommunens insats bör därför vara att stötta dessa verksamheter. Kommunen ska aktivt stödja exempelvis kvinno-, mans-, tjej- och brottsofferjourer.

Öka trafiksäkerheten längs väg 225

På flera håll i kommunen utgör en osäker trafikmiljö ett hinder för frihet och rörlighet. Det gäller inte minst längs väg 225. Kommunen behöver ta fram konkreta förslag på hur en gång- och cykelväg längs väg 225 kan se ut och jobba för att ett sådant kan skapas så snart som möjligt.