Vara liberal

För att skapa ett möjligheternas Nynäshamn räcker det inte att fatta bra politiska beslut. Åtskilliga hinder för full frihet sätter vi upp för varandra och inom oss själva. Därför vill vi på olika sätt arbeta för att fler i vår kommun ska ha ett liberalt förhållningssätt i vardagen.

Se varje människa som en egen individ

Liberalismens utgångspunkt är individens frihet. Människors fria vilja gynnar den egna utvecklingen och även samhällets utveckling. Fokuset på individen ska ställas emot det offentliga – staten och kommuner. Individen vet alltid bäst vad som är bra för henne.

Motarbeta ofrivilliga kollektiv

Individer kan själva välja att ingå i gemenskaper. Att påtvingas en gemenskap motverkar kraftigt individens frihet – detta måste motarbetas. Kollektivanslutningens tid är förbi. Däremot att delta frivilligt i exempelvis idrottsföreningar eller körer är utvecklande för deltagarna – detta ska uppmuntras.

Uppmuntra all kärlek

Det offentliga är skilt från den privata sfären, i den sistnämnda ingår kärlek. Ingen ska förhindra vuxna människor från att leva tillsammans eller hur de vill. All lagstiftning på detta område måste dessutom vara könsneutral.

Visa hänsyn – Var generös

Ett liberalt samhälle, med stora individuella rättigheter, innebär inte att vi kan ta plats utan hänsyn till andras behov. Vi behöver fortfarande visa hänsyn till varandra. Samtidigt kan vi också behöva höja toleransen mot människor och verksamheter som hörs och syns. Vi behöver vara generösa.

Ta egna initiativ

Ett liberalt samhälle förutsätter att individer har möjlighet och vilja att ta egna initiativ i både stort och smått. Det kan handla om att privata initiativ, insatser i föreningslivet eller att starta företag. Att ta egna initiativ ska alltid löna sig framför att vara passiv.

Ta eget ansvar

I friheten ingår ett eget ansvar för att din frihet inte begränsar någon annans. Det finns ofta olika former av stöd från samhället, inte minst till personer med särskilt stora behov, men det går aldrig att frånskriva sig ett eget ansvar för sin situation och sina handlingar. Den som är vuxen och frisk har till exempel ett ansvar att försörja sig själv.

Visa civilkurage

Stå upp emot orättvisor och idéer som begränsar individens frihet.  Demokratins införande är inte ett avslutat projekt. Vi ser hur auktoritära tendenser är på tillväxt – även inom EU. Demokrati, rättsstatens princip och mänskliga rättigheter måste försvaras varje dag.