Starta en teknikskola

Tisdag 19 juli 2022

Sverige har stor brist på ingenjörer och tekniker. Barn har ofta ett stort teknikintresse. För att hålla liv i det föreslår Liberalerna att en teknikskola – liknande naturskolan – startas. Arbetsgivare i tekniksektorn får gärna vara del i satsningen, enligt Liberalerna.

Sverige har länge varit ett framgångsrikt innovationsland med många världsunika tekniska lösningar på olika problem. När det gäller antalet patentansökningar placeras vi oss i det absoluta toppskiktet globalt. Men teknikföretag har ofta svårt att hitta rätt kompetenser när de behöver rekrytera.

– Vi måste göra något för att hålla barnens teknikintresse vid liv upp genom grund- och gymnasieskolan. Ett sätt kan vara att låta barn och ungdomar få uppleva teknik på ett mer levande sätt än i den vanliga skolundervisningen, säger Mikael Persson (L), kommunalråd.

Nyfikenhet leder till teknisk innovation. För att denna positiva utveckling ska fortsätta behöver intresset för tekniska utbildningar och yrken främjas. Barn har ofta ett stort teknikintresse som tyvärr inte sällan svalnar med åren vilket långsiktigt är ett problem för företag som behöver rekrytera.

– Vi har haft olika satsningar på teknikområdet som har varit väldigt positiva, exempelvis maker space på några av grundskolorna. Nu är det dags att vi etablerar något mer beständigt, säger Mikael Persson.

Liberalerna föreslår att en teknikskola, motsvarande naturskolan, startas i Nynäshamn för att behålla barn och ungdomars teknikintresse. Den skulle exempelvis kunna placeras i gymnasiet eller intill det innovationscenter som planeras.