Storsatsningar i Sorunda: 267 miljoner kronor

Fredag 12 juli 2024

Sorunda har fått ett ordentligt lyft det senaste året, med flera stora investeringar som kommer att förbättra både utbildning och säkerhet i området. Trots att vissa verkar tro att alla satsningar görs i Nynäshamn, visar den senaste tidens beslut att Sorunda står i centrum för betydande utvecklingsinsatser.

För snart ett år sedan invigdes den nybyggda förskolan Gläntan, en modern och välutrustad förskola som matchar standarden hos Cykelskogens förskola i Nynäshamn.

– Det är en otroligt fin förskola som vi är mycket stolta över. Att kunna erbjuda barnen i Sorunda en så här högkvalitativ miljö känns fantastiskt, säger Mikael Persson (L), kommunalråd med ansvar för barn- och utbildningsfrågor.

Under våren har kommunen också beslutat att påbörja byggandet av en helt ny F-6-skola i Sunnerby. Denna skola ska ersätta både den nuvarande Sunnerbyskolan och Kyrkskolan, och planeras stå färdig till hösten 2027.

– Det här är en enorm satsning på framtidens utbildning i Sorunda. Vi vill ge våra barn och elever de bästa förutsättningarna att lyckas, säger Mikael Persson (L), kommunalråd med ansvar för barn- och utbildningsfrågor.

Men satsningarna slutar inte där. Arbetet med att bygga ut och renovera brandstationen i Sorunda har också påbörjats. Denna renovering är nödvändig för att säkerställa ett effektivt och modernt brandskydd i området.

– Brandstationens utbyggnad är en viktig del av vårt arbete för att stärka säkerheten i Sorunda. Vi vill att alla ska känna sig trygga här, säger Mikael Persson (L), kommunalråd.

Totalt handlar det om investeringar på 267 miljoner kronor – en historisk jätteinvestering för att stärka barnens och elevernas utbildning samt brandskyddet i Sorunda.

– Jag tror inte att någon kommunledning före oss har tagit så avgörande beslut för hela Sorundas utveckling. Det känns väldigt positivt, säger Mikael Persson (L), kommunalråd.

Sorundas invånare kan alltså se fram emot förbättrad säkerhet och bättre möjligheter för barn och unga.