Visionen om Nynäshamn Science Park: Framtiden för utbildning och näringsliv

Onsdag 15 maj 2024

Den styrande Alliansen i Nynäshamn har lanserat en spännande vision, Nynäshamn Science Park, ett område där utbildning och näringsliv möts för att skapa synergier och innovation. Vi diskuterar framtiden för denna satsning med Mikael Persson (L), kommunalråd ansvarig för förskola och grundskola.

Är du intresserad av att vara med och forma Nynäshamn Science Park? Engagera dig i Liberalerna idag!

Vad är tanken bakom att skapa Nynäshamn Science Park?

”Nynäshamn står inför två stora utmaningar: att förbättra företagsklimatet och höja utbildningsnivån. Nynäshamn Science Park är tänkt att adressera båda dessa genom att samla gymnasie-, YH- och högskoleutbildningar under ett och samma tak där vi även har plats för näringslivsaktiviteter. Detta blir en katalysator för både utbildning och näringsliv.”

Varför placeras Science Park i det avlägsna gymnasieområdet?

”Placeringen har varit föremål för diskussion, men framgångsrika utbildningar handlar inte om lokalisering utan om kvaliteten på utbildningen. Med den nya ledningen för gymnasiet har vi sett en positiv trend i utvecklingen. Dessutom äger kommunen marken, vilket ger oss flexibilitet att skapa en dynamisk miljö som gynnar hela kommunen.”

Vilka typer av verksamheter planeras för Nynäshamn Science Park?

”Grunden är utbildningsverksamheter för både ungdomar och vuxna. Utöver detta ser vi möjligheter för näringslivsavdelningar, Nyföretagarcentrum, inkubatorer, coworking spaces, och eventytor. Vi hoppas även kunna locka forskningsprojekt. Områdets utvecklingspotential inkluderar även bostäder och kommersiella tjänster, vilket kan skapa en integrerad akademisk och professionell miljö.”

När förväntas Nynäshamn Science Park vara fullt utvecklat?

”Detta är en långsiktig satsning som kommer att utvecklas över tid. Det finns inget slutdatum för när allt ska vara färdigt, utan det är en pågående process som ger utrymme för ständig tillväxt och utveckling.”

Är inte namnet ’Nynäshamn Science Park’ lite väl ambitiöst?

”Namnet speglar våra höga ambitioner och vårt självförtroende, vilket är viktigt för att markera vårt skifte från industri till en kunskaps- och forskningsbaserad ekonomi. Det är dock ett arbetsnamn som kan komma att förändras, men det visar på den riktning vi önskar för vår kommun.”