Vi sätter arbetsmiljön i hemtjänsten först

Måndag 24 juni 2024

Vi har varit tydliga från första stund: Vi sätter den långsiktiga kvaliteten och medarbetarnas arbetssituation först. Den lokala folkomröstningen om den kommunala hemtjänsten var onödig och hade ett givet resultat – lågt valdeltagande, men bland de som deltog en majoritet för nej-sidan. En konkret åtgärd för att komma till rätta med ett verkligt problem i hemtjänsten gjordes ideologisk av dem som drivit fram folkomröstningen.

Vi har lovat väljarna att få kommunen att fungera. Hemtjänsten har lidit av höga sjuktal och stora underskott under lång tid. För att kunna garantera en långsiktigt hög kvalitet utan stora underskott så har vi valt att sätta medarbetarnas arbetsmiljö i första rummet. Vi kommer därför att behålla den nya organisationen som ger den kommunala hemtjänsten en riktig nystart med ett mer avgränsat uppdrag i en del av kommunen.
Frågan om kommunal hemtjänst har från Liberalernas sida aldrig varit principiell. Vi har inget emot kommunal hemtjänst på landsbygden som princip. Den nya organisationen ska i stället ses som en kraftfull lösning på ett omfattande problem med långvariga stora underskott och hög sjukfrånvaro. Problem som flera styren före oss inte bemästrat.

Det viktiga nu är att ge arbetsro till chefer och medarbetare i deras viktiga uppdrag för de äldre. Det gäller inte bara i den kommunala hemtjänsten utan också hos våra duktiga hemtjänstföretag, som genom tråkiga undertoner i Nej-kampanjens argumentation pekats ut och misstänkliggjorts på ett väldigt tråkigt sätt.

Nu går vi vidare!