Ersätt bussar med taxi på landsbygden

Tisdag 9 augusti 2022

Liberalerna vill ersätta gles busstrafik med taxiresor när man själv behöver. Konceptet kallas bastrafik och skulle kunna införas på försök på landsbygden i Nynäshamns kommun. Syftet är att göra kollektivtrafiken mer attraktiv.

En utmaning med kollektivtrafik på landsbygden är att den lätt hamnar i en nedåtgående spiral. Det finns allt färre linjer och allt färre turer, som därför passar allt färre resenärer att åka med. För att komma till rätta med det här så behöver vi tänka om helt. Ett sätt är så kallad omvänd kollektivtrafik.

– Kollektivtrafiken på landsbygden måste fungera. Vi kan använda resurserna bättre om vi ersätter de stora bussar som kör omkring tomma i dag med möjlighet att ta taxi när det behövs, säger Mikael Persson (L), kommunalråd med ansvar för näringsliv och arbetsmarknad.

Kollektivtrafik är ofta uppbyggd på tåg- och stomlinjer med tät trafik, därefter linjer med glesare trafik och ibland någon form av servicelinjer. Till det kommer en del skolbusstrafik och färdtjänst. Systemet är kostsamt samtidigt som få kan åka när bussarna går.

Det som kallas omvänd kollektivtrafik betyder istället att utgångspunkten är att alla invånare i kommunen som har SL-kort har rätt till en tur- och returresa per dygn med taxi mellan hemmet och närmaste knutpunkt för kollektivtrafik eller service, så kallad bastrafik. Resan bokar man själv på en hemsida och det går bra att abonnera på dagliga resor en fast tid.

Alla som bor i en större serviceort eller nära en pendeltågsstation eller en stombusshållplats undantas från möjligheten att åka taxi eftersom man redan har tillgång till nära kollektivtrafik.

– Studier som gjorts på andra håll visar att kostnaden för taxi ungefär motsvarar kostnaden för de tomma bussar som i dag kör runt på landsbygden. Skillnaden är att taxin kommer när man själv bestämt och hållplatsen är hemma vid huset, säger Mikael Persson.

Ansvaret för kollektivtrafiken ligger på regional nivå. Liberalerna vill att kommunen tar initiativ till att vi tillsammans med regionen och Nobina, som kör bussarna, tittar på möjligheten att bli försöksområde för en satsning på bastrafik med taxi.