Gör Nynäshamn till en modern frihamn

Tisdag 2 augusti 2022

Liberalerna vill att Nynäshamns kommun arbetar för att få status som frihamn för de hamnverksamheter som finns i kommunen. Syftet är att hamnarna ska utnyttjas bättre i det globala transportsystemet.

Frihamnar uppstod redan på 1500-talet och innebär att ett avgränsat område anses ligga utanför landets tullområde vilket innebär att varor kan transporteras dit fritt utan att behövas tullas in, de kan lastas om och tull betalas när godset förs in i landet eller när de når en annan slutdestination.

– Vi borde tillsammans med andra hamnstäder arbeta för att en modern version av statusen frihamn införs. Fördelen med frihamnar är att de underlättar frihandel och öppna gränser, något som varit till stor nytta för hela världens utveckling, säger Mikael Persson (L), kommunalråd med ansvar för näringsfrågor.

Hamnverksamheterna växer nu snabbt i Nynäshamn, som är på väg att bli den ledande sjöfartskommunen på ostkusten. En status som frihamn skulle innebära att varor som mellanlandar där inte behöver deklareras och förtullas. Idag finns många frihamnar runt om i Europa

– Vi borde skyndsamt utreda om Nynäshamns hamnar kan bli en frihamn med tillhörande frihandelszon, säger Mikael Persson.