Högstadiets flytt ska vara trygg och bli bra för eleverna

Söndag 28 januari 2024

Svar till ”Förtvivlad förälder”:

Nyligen presenterade vi ett förslag om att uppgradera Gröndalsskolan, genom bättre undervisning, ökad trygghet och lyft av den fysiska miljön. Samtidigt får Gröndalsskolan fler klasser i årskurs 7–9 och blir hela tätortens högstadium. På så vis kan vi utnyttja skollokalerna bättre och lägga mer pengar på undervisning i stället för på tomma klassrum.

Det är självklart att en sådan här förändring kan väcka frågor och oro. Många funderar säkert på hur det här kommer att påverka min familj, mitt barn eller mitt jobb. Men jag lovar att det kommer att finnas gott om möjligheter att få utförlig information, få ställa sina frågor och komma med förslag på hur förändring ska kunna genomföras på ett så bra sätt som möjligt.

Du frågar vem som har kommit med idén att flytta Viaskolans högstadium till Gröndalsskolan. Till att börja med så finns inte Viaskolans högstadium på Viaskolan, utan i tillfälliga lokaler i den tidigare konferensanläggningen Utsikten ungefär 1 kilometer bort. Det var en bra tillfällig lösning när det blev lokalbrist på Viaskolan, men är ingen optimal lösning på lång sikt.

När kommunens förvaltning tillsammans med rektorerna har utrett skolstrukturen i Nynäshamns tätort så har ett uttalat mål varit att avveckla lokalerna på Utsikten. Man har tittat på alternativet att flytta tillbaka högstadiet till Viaskolans originalbyggnad, men landat i att det är ett sämre alternativ eftersom det i så fall kräver att ett antal klasser på låg- och mellanstadiet skulle behöva flyttas.

Du frågar också om vi har satt oss in i hur förändringen påverkar barnen. Och ja, vi har gjort en barnkonsekvensutredning där bland annat elevråden på både Viaskolan och Gröndalsskolan har fått lämna synpunkter. De har fått redogöra för fördelar, nackdelar och vad som är viktigt att tänka på när förändringen genomförs. De har väldigt kloka synpunkter som vi tagit till oss av.

Jag upplever att de allra flesta tycker att det här är ett bra förslag. Men jag respekterar förstås att man kan tycka annorlunda. Vi kommer nu att genomföra en rad åtgärder för att göra Gröndalsskolan till en ännu bättre skola. Oavsett vad man har för uppfattning i dag så ska Gröndalsskolan vara en skola där man vill gå och dit man känner sig trygg att lämna sina barn.

Mikael Persson (L), ordförande i barn- och utbildningsnämnden