Liberalerna Nynäshamn nominerar Birgitta Ohlsson till partiledare

Torsdag 1 juni 2017

Liberalerna Nynäshamn har beslutat att till partiets landsmöte i höst nominera Birgitta Ohlsson till partiledare.

– Liberalerna har sedan valet 2014 jobbat mycket med förnyelse, vi har haft arbetsgrupper som tagit fram förslag på utvecklad politik, vi har bytt partinamn och vi har en ny logotyp. Nu är vi i ett skede där en ny partiledare är ett naturligt nästa steg i den processen. Vi tror att partiet blir allra bäst rustat för att möta väljarna med våra liberala förslag med Birgitta Ohlsson vid rodret, säger Nicholas Nikander, ordförande för Liberalerna Nynäshamn.

Nomineringen skickas nu till partiets valberedning som har till uppdrag att sammanställa ett förslag till partistyrelse. Partiledaren väljs tillsammans med övriga partistyrelsen på partiets landsmöte 17-19 november i Västerås.

– Birgitta Ohlsson är en av Sveriges mest kända politiker och är profilerad som en modig politiker med en tydlig socialliberal kompass. Hon är också en av våra mest rutinerade politiker med erfarenhet av arbete i både riksdag och regering. I och med den ministerportfölj som hon hade 2010-2014 så har hon även erfarenhet av arbete på europeisk nivå. Vi är övertygade om att hon har precis all den erfarenhet som krävs för att leda Sveriges liberala parti, säger Nicholas Nikander.