Årsmötesuttalande: Liberalerna kommer inte samarbeta med Sverigedemokraterna

Torsdag 30 mars 2017

Som liberaler tar vi alltid vår utgångspunkt i den enskilda individen. Vi vill ge människor makt och frihet att bestämma över sina egna liv. Genom åren har vi fått genomslag för mycket av vår politik. Sedan 2002 har Nynäshamnsborna haft oförändrad kommunalskatt samtidigt som 16 av länets 25 andra kommuner höjt densamma. 2014 föreslog vi en skattesänkning då kommunen fick oväntade extrapengar från Sveriges skatteutjämningssystem, denna stoppades dock av en opposition av såväl borgerliga som vänsterpartier.

Numera får man själv välja sin skola och det finns många olika utförare av hemtjänst att välja bland. Liberala reformer som vi varit pådrivande för.

Nynäshamns kommunfullmäktige har under lång tid bestått av fler partier än riksdagen med oklara majoriteter som följd. Vi liberaler ser det därför som absolut nödvändigt för samtliga partier, däribland vårt eget, att vara pragmatiska, samarbetsvilliga och ansvarstagande. Vi jobbar varje dag för att få ut så mycket liberal politik i Nynäshamn som möjligt, oavsett samarbetspartner.

Att samarbeta handlar dock om att kompromissa. Att ge och ta. Att ha en respektfull dialog med varandra. Med anledning av vårens diskussioner vill Liberalerna i Nynäshamn därför tydligt klargöra följande.

Som liberaler vill vi ha genomslag för liberal politik. Därför är det för oss omöjligt och otänkbart att göra oss beroende av nationalistiska partier. Av partier vars partiledare om liberalism sagt att ”att vara liberal, däremot, är för mig väldigt destruktivt”. Av partier där många ledande företrädare regelbundet sprider osanningar och sänker nivån på det offentliga samtalet, inte minst i sociala medier.

Därför kommer vi inte, varken före eller efter nästa val, att samarbeta, förhandla eller kompromissa med Sverigedemokraterna.