Nynäshamn går mot ljusare tider

Fredag 15 december 2023

Nynäshamn går en ljusnande framtid till mötes, det tycker vi i Alliansen är värt att lyfta. För även om vi politiker inte kan göra något åt att dagarna blir ännu lite kortare så kan vi se till att livet i Nynäshamn blir ännu lite bättre. Mandatperiodens första helår går nu mot sitt slut. Därför vill vi i Alliansen se tillbaka och visa upp lite av det vi åstadkommit samt lyfta några saker vi vill göra framöver.

Att Nynäshamn ska bli landets bästa kommun att åldras i, det är ett av våra stora fokusområden just nu. Vi har därför gett den kommunala hemtjänsten förutsättningar att finnas kvar. Utan att tumma på kvalitén och med bevarad valfrihet i hela kommunen. Vi ska nu också bygga ett nytt äldreboende i kommunal regi med över hundra platser, pengar för det ligger i budgeten för kommande år. Det ska byggas utöver det nya äldreboendet som redan är på gång vid Telegrafenområdet, som beräknas blir klart redan 2025. Detta är dessutom kommunens första privata alternativ.

Vi väljer också att starta ett äldreutskott i socialnämnden. På så sätt kan vi fortsatt lyfta äldreperspektivet samtidigt som vi ger socialnämnden möjlighet att lägga ytterligare fokus på de många andra viktiga frågorna som ligger på deras bord.

Men inte bara de äldre går en ljusnande framtid till mötes. För att göra Nynäshamn till en bättre kommun att leva, inte bara bo i, så lägger vi nu om föreningsbidragen. Ekonomiska föreningar ska inte längre få bidrag menade för de ideella föreningarna bara för att de äger lokaler. Självklart ska lokalägarna få skäligt betalt när de hyr ut men då måste också föreningarna välja att hyra hos dem. Nu ser vi till att de kommunala föreningsstöden går direkt till föreningarna så att vi uppmuntrar aktivitet, inte passivitet.

Vi har sett till att Nynäshamns kommun nu lägger mer pengar per elev än någonsin tidigare på skolan, även justerat för inflationen. Vi har utöver att ge pengar för lärare och läromedel satt skolan i första rummet i investeringsbudgeten. Vi har byggt tätortens första nya skola sedan 1976 och levererat en ny förskola, Gläntan, i Sorunda.

I kommande budget ligger en helt ny F-6-skola i Sunnerby och vi har påbörjat ett intensivt arbete med att lyfta Nynäshamns Gymnasium. Hösten 2024 öppnar Raoul Wallebergskolan i Källberga vilket ger ytterligare valfrihet på hemmaplan.

Det här har vi kunnat göra inte bara för att vi vågar satsa på Nynäshamn utan också för att vi byggt upp en kommunal förmåga att leva upp till sina löften. Mandatperioden innan Alliansen tog över var utfallet av kommunens investeringar lågt varje år och som lägst endast 24 procent. Hade man budgeterat för ett nytt lågstadium det året så hade utfallet blivit en årskurs. Den investeringsförmåga Nynäshamn har idag, som vi i Alliansen byggt upp, börjar närma sig 100 procent. Vi har skapat en ordning i kommunens ekonomi som ger förutsättningar att investera 300 miljoner årligen i bland annat nya skolor, äldreboenden, vägar, skoldatorer med mera. Tack vare denna välbehövliga förändring kan nu Nynäshamn utvecklas och bli bättre på riktigt.

Det är dags att byta ut den gamla berättelsen om vår kommun, för vi är mer än “industristaden där industrin försvann”. Vi har blivit en kommun där unga åter har framtidstro. En kommun man vill rekommendera för sina vänner att flytta till. Ett Nynäshamn vi i Alliansen är djupt stolta att leda. Det är självklart att det finns mycket kvar att ta tag i. För en kommunorganisation vänder man inte på en dag, men vi har visat att det går att skapa nödvändig förändring på relativt kort tid.

Så kom ihåg att även om vissa saker i omvärlden känns lite mörka just nu så går vi mot ljusare tider. Nynäshamn är på rätt väg.

Vi önskar er alla en trevlig december och, lite i förskott, en riktigt God Jul.

Marcus Svinhufvud (M)
Mikael Persson (L)