Våra grundskolor ska utvecklas rejält de kommande åren

Fredag 15 december 2023

Nynäshamns kommun satsar mer resurser per barn och elev än någonsin i nästa års budget. Till skillnad från många andra kommuner kan vi kompensera förskolor och skolor fullt ut för kostnads- och löneökningar. De senaste tio åren har resurserna i förskola och skola ökat med 20 procent mer än inflationen. Det tycker vi är väldigt positivt!

Samtidigt gör vi historiskt stora investeringar i skollokaler. I år invigdes Gröndalsskolans nya lågstadium och Gläntans förskola i Sunnerby. Den får dessutom inom några år sällskap av en ny F-6-skola.

Om alla barn och unga ska ha goda möjligheter till jobb och studier när de blir äldre så måste förskolor och grundskolor hålla en mycket hög kvalitet. Därför har vi utsett utbildningsområdet till det ekonomiskt mest prioriterade under mandatperioden. Det är det som vi nu ser resultatet av i skolbudgeten för 2024.

Men mer pengar är inte hela svaret på skolans utmaningar. Vi måste fokusera mer på undervisningen, inte bara på budgeten. Nyckeln till högre kvalitet i undervisningen är att stärka kompetens, ledarskap och kunskapsfokus på alla nivåer. Ett bra exempel är förskolorna som gjort ett enormt lyft de senaste åren.

Den som besöker någon av kommunens förskolor slås i dag av den höga och likvärdiga kvalitet som finns, tack vare en gemensam verksamhetsidé, en utvecklad lärmiljö och ett gemensamt pedagogiskt utvecklingscentrum. Detta är resultatet av flera års målmedvetet arbete som också bidragit till att vi har en låg personalomsättning i förskolan.

Nu har turen kommit till grundskolorna där ett liknande utvecklingsarbete påbörjats. Under nästa år genomförs ett antal utvalda aktiviteter. Bland annat stärks kvaliteten i undervisningen genom etableringen av ett pedagogiskt nav som ska underlätta samverkan och kompetensutveckling bland lärarna.

Trygghet och studiero får ett ökat fokus. Det är i grunden en fråga om ledarskap. Vi ska ha tydliga ordningsregler som är gemensamt framtagna, välkända och efterlevs av alla berörda. Kommunikationen mellan hem och skola kommer att utvecklas för att underlätta vårdnadshavarnas engagemang och kunskap.

Resursfördelningen till grundskolorna ses över för att säkerställa att vi använder pengarna där de gör mest nytta för elevernas kunskapsutveckling. Det fria skolvalet utvecklas och tas i bruk inför läsårsstarten hösten 2024.

Vi har mycket att vara stolta över i Nynäshamns förskolor och skolor. Vi har också mycket som vi gemensamt utvecklar de kommande åren. Det är ett viktigt och roligt arbete som vi verkligen ser fram emot!

Mikael Persson (L), ordförande i barn- och utbildningnämnden

Lena Poolsaar (M), vice ordförande i barn- och utbildningnämnden