Digital ”spin doctor” sökes

Fredag 4 juni 2021

TJÄNSTEN ÄR TILLSATT. TACK FÖR VISAT INTRESSE!

Vill du bidra till att göra Nynäshamn till en Liberal framgångssaga? Är du duktig på att bygga relationer i digitala kanaler? Då ska du läsa vidare!

Vi söker dig som älskar att jobba med hemsidor och sociala medier men skulle vilja ha en helt ny utmaning. Förutom att ha jobbat framgångsrikt med digital kommunikation bör du ha ett samhällsintresse och dela våra grundläggande liberala värderingar om exempelvis demokratins vikt, individens frihet och marknadsekonomins förträfflighet.

Låt oss börja med Nynäshamn, som under många decennier var en utpräglad industristad. Den dominerades av ett fåtal stora tillverkningsföretag och arbetarrörelsens olika grenar. I dag utvecklas kommunen i rasande fart med en växande servicesektor. Inflyttningen är stor då fler efterfrågar prisvärt lantligt eller havsnära boende på pendlingsavstånd från Stockholm. Nynäshamn är kort sagt på gång!

Liberalerna leder sedan 2018 kommunen tillsammans med Moderaterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna efter 103 år (!!) av oavbrutet socialdemokratiskt maktinnehav. Då vi styr i minoritet och inte direkt kom till ett ”dukat bord” så jobbar vi i en ganska utmanande politisk verklighet. Vi har i dag två mandat i kommunfullmäktige, och ser gärna att dessa fördubblas i valet 2022. Klart man ska ha höga ambitioner!

Vi Liberaler är ett kompetent och skönt gäng (om vi får säga det själva) som vill se ett levande Nynäshamn, bubblande av kunskap, frihet och företagsamhet. Vårt kommunalråd Mikael Persson är vice ordförande i kommunstyrelsen och ordförande i den nya näringslivs- och arbetsmarknadsnämnden, som ska få extra fart på jobb och företagande. Vi har alltså sjukt bra förutsättningar!

Det politiska arbetet handlar, som du säkert vet, inte bara om att fatta beslut och förbättra kommunen, utan lika mycket om att berätta om det vi gör och ha en dialog med dem som berörs. Därför vill vi bli kommunens bästa parti på kommunikation.

Din titel blir politisk sekreterare med huvuduppgiften att utveckla och driva den löpande digitala kommunikationen. Rollen kan också omfatta andra politiska arbetsuppgifter. Du förväntas:

• Utveckla och planera partiets digitala kommunikation
  • Driva det dagliga arbetet på hemsidan och i sociala medier
  • Ta fram texter, bilder och filmer till kommunikationsarbetet
  • Vara politiskt bollplank till kommunalråd och andra liberala politiker
  • Skriva debattartiklar, pressmeddelanden och ha kontakt med media
  • Omvärldsbevaka och ha koll på politiken
  • Delta vid vissa sammanträden med kommunstyrelsen och kommunfullmäktige samt vid vissa aktiviteter i partiet
  • Bidra med viss övrig administration

För att klara dessa uppgifter bör du ha ett politiskt sinne, analytisk skärpa, bra samarbetsförmåga och ta egna initiativ. Du är en mycket god skribent och kommunikatör, har vana att arbeta med hemsidor och sociala medier och kan leverera med snäva tidsramar vid behov. Relevant utbildning och erfarenhet från politiskt arbete är meriterande men störst vikt läggs vid personlig lämplighet, förmåga att formulera sig i tal och skrift och erfarenhet av digital kommunikation. Vi förutsätter att du delar liberalernas grundläggande värderingar.

Du arbetar åt Liberalerna men är anställd av Nynäshamns kommun. Det finns goda möjligheter att delvis arbeta på distans. Tjänsten är på heltid och tidsbegränsad i enlighet med Kommunallagen 4 kap. §§ 33-34 till och med 20221031. Tillträde enligt överenskommelse under september eller oktober 2021.

Skicka din ansökan till mikael.persson@nynashamn.se. För frågor om tjänster kontakta Mikael Persson på mejl eller 072-467 20 47 (lämna meddelande, du blir uppringd).

Kolla in vår hemsida: https://nynashamn.liberalerna.se/

Kolla in vår Facebook-sida: https://www.facebook.com/Liberalerna.Nynashamn

Kolla in Allians för Nynäshamns Facebook-sida: https://www.facebook.com/AlliansenNynashamn

Läs mer om Nynäshamn på Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Nyn%C3%A4shamn