Sämst arbetspendling i länet om buss 861 lägg ner

Fredag 8 april 2016

Nynäshamn får sämst pendlingsmöjligheter till Stockholms innerstad av alla länets kommuner om buss 861 läggs ner. Antalet morgonavgångar från Nynäshamn skulle mer än halveras. För den som missar tåget eller bussen ökar väntetiden till nästa avgång i genomsnitt från 12 till 27 minuter. Det visar en jämförelse som Liberalerna i Nynäshamn har gjort.

– Redan i dag är Nynäshamn den kommun i länet som har minst antal avgångar för morgonpendlare till Stockholm. Om buss 861 mellan Nynäshamn och Gullmarsplan läggs ned och bara pendeltågen återstod skulle turtätheten bli oacceptabelt låg på morgonen, säger Mikael Persson (L), vice ordförande i Barn- och utbildningsnämnden.

Liberalerna har med hjälp av Samtrafikens reseplanerare Resrobot.se jämfört hur många avgångar med buss, tåg och tunnelbana som erbjuds den som vill resa från kommunhusen i Stockholms län till Sergels torg en vardag mellan kl 7 och 8. Den kommun som har flest avgångar är Värmdö (19 st) och de som har minst antal är Upplands-Bro och Nynäshamn (5 st).

I dag avgår en buss eller ett tåg till Stockholms innerstad i genomsnitt var tolfte minut mellan kl 5 och 9 när de flesta reser till jobbet. Den som missar sin avgång får i snitt vänta 12 minuter till nästa. Om buss 861 läggs ner och pendeltågen inte får tätare trafik ökar väntetiden till i genomsnitt 27 minuter.

– För småbarnsföräldrar som arbetspendlar räknas varje minut. Buss 861 erbjuder kortare restid och möjligheter att arbeta ombord. Men den bidrar också till en tätare turlista som gör att exempelvis en oväntat lång lämning på förskolan och ett missat tåg inte innebär en halvtimmes spilltid till nästa avgång. Nobina och SL måste tänka om och behålla buss 861, säger Mikael Persson (L), vice ordförande i Barn- och utbildningsnämnden.

Resultat

Jämförelsen gjordes med Samtrafikens reseplanerare Resrobot.se, som har tillgång till tidtabellsinformation om alla typer av färdmedel. Samtliga resor startade vid kommunhusets adress i respektive kommun och slutade vid Kulturhuset på Sergels torg. I jämförelsen räknades alla resor med som Resrobot.se föreslog och som började mellan kl 7 och 8 en vanlig torsdag.

Avgångar rusningstid