Nicholas Nikanders anförande inför budget 2017

Onsdag 16 november 2016

bibliotek-nicholasPå kommunfullmäktige förra månaden pratade jag om att medan de flesta nämnderna har ansvar för både lättsamma och allvarsamma frågor så har vi i kultur- och fritidsnämnden egentligen bara ansvar för roliga frågor.

Vi är ju faktiskt den enda nämnden där ordet ”kul” rentav ingår i nämndens namn.

Att våra frågor är roliga gör dem dock inte mindre viktiga. Tvärt om!

I ett samhälle där misstro mot den som inte är som en själv växer är det viktigt med mötesplatser där vi kan träffas och utbyta erfarenheter med varandra.

I ett samhälle där våldsbejakande och extrema grupperingar växer och spänner över såväl religiös extremism som från både vänster och höger på den politiska skalan är det viktigt med ett starkt föreningsliv som samlar människor under demokratiska former.

Och i ett samhälle där konspirationsteorierna härjar fritt på diverse nätforum och folk okritiskt delar det ena tramsiga inlägget efter det andra, helt utan källkritik, är det viktigt med bra bibliotek där var och en, i princip på egen hand har tillgång till, världens och rentav världshistoriens samlade kunskap.

Kultur och fritidsnämndens uppgift är att vara det lim som håller samman vår demokrati!

Vår uppgift är däremot inte att tvinga på invånarna våra verksamheter. Vår uppgift är att ge dem möjligheten att själva bli sina bästa jag. Oavsett kön, inkomst, bakgrund eller intressen så ska det viktiga inte vara varifrån du kommer utan vart du är på väg!

Mycket är väldigt bra i Nynäshamn, och mycket kan också bli bättre.

Tittar vi till exempel på alla kommunens föreningars deltagartillfällen för barn och ungdomar under förra året, det vill säga det vi betalar ut bidrag för, så stod tjejerna för 48% och killarna för 52 %. En så jämn könsfördelning placerar oss i den absoluta toppen i Sverige när det gäller hur jämt aktivitetsbidraget fördelas mellan tjejer och killar. Samtidigt vet vi från nationella studier att fler saker än kön spelar in. Ålder, bakgrund och ekonomi är några exempel. Tittar man på hur många på nationell nivå som är aktiva i en idrottsförening så är det en skala som sträcker sig från 70% av pojkar i mellanstadiet med svenska föräldrar i ena änden till bara 10% av invandrartjejer i gymnasiet i den andra. Den utmaningen har vi med all säkerhet även i Nynäshamn, och den ska vi jobba med. Det ska inte spela någon roll varifrån du kommer, utan vart du är på väg.

Tittar vi på biblioteken så kan vi se att kommunens invånare i allmänhet, men barnen i synnerhet, lånar flest böcker i hela Stockholms län. Men borrar vi djupare i statistiken så kan man även se att när det gäller exempelvis utlånen till ungdomar mellan 16-18 år så står tjejerna för 90% och killarna för 10%. Det är ett jätteproblem, och ett problem vi har att jobba med om vi vill att det inte ska spela någon roll varifrån du kommer, utan vart du är på väg.

En stor del av det här sker med dom pengar vi redan har. Jag tycker Harry Bouveng beskrev det bra när ha sa att de nya medel som skjuts till i budgeten är ”glasyren på tårtan”. Den största delen av pengarna är de som redan ligger där sedan tidigare, och därför har jag ägnat det mesta av min talartid åt dessa saker.

Några ord ska jag dock säga om de tillskott som görs. De handlar framför allt om att effektivisera och modernisera våra verksamheter så att det blir enklare för kommuninvånarna. Som jag sa så är kommunens uppgift inte att tvinga på någon våra verksamheter, utan att undanröja de hinder som kan tänkas ligga i vägen för att folk ska nå dem. En bättre boknings- och bidragssystem är på gång för att förenkla för både föreningarna och för kommunen, böcker förses med chip för att det ska bli enklare att klara sig på egen hand vid boklån och så kommer vi se över möjligheten till fler digitala och enklare betalningar i fler verksamheter.

Och förutom allt detta så kommer vi förstås att ägna oss åt allt det där som kommer dyka upp under året och som vi omöjligt kan känna till idag.

Med det vill jag yrka bifall till vårt förslag till budget för 2017.

Nicholas Nikander