Samla vård och omsorg för äldre

Fredag 24 augusti 2018

På fredagen besökta Barbro Westerholm (L), riksdagsledamot, och Anna Starbrink (L), hälso- och sjukvårdslandstingsråd, Nynäshamn, där de tillsammans med Daniel Adborn (L), kommunalråd, bland annat träffade representanter för Sveriges Pensionärsförbund.

Äldre med stora vårdbehov och många vårdkontakter måste få en mer sammanhållen vård och omsorg. Det anser Liberalerna, som vill att landstinget och Nynäshamns kommun skapar en samlad vårdform för årsrika. Alla ska också erbjudas att välja en fast husläkare.

– Årsrika Nynäsbor kan ha 15-20 vårdkontakter. Det är orimligt att äldre och deras anhöriga ska behöva samordna så många vårdinstanser. Det är vården som borde samordna sig för de äldre. En fast husläkare ska kunna hjälpa till med ännu fler vårdbehov än i dag och fungera som en samordnare och guide i vården. Men vi måste också samordna vård och omsorg över kommun- och landstingsgränsen, säger Anna Starbrink (L).

– Äldre Nynäshamnsbor ska få välja vård utifrån ett samlat utbud av vård och omsorg. Oavsett om det är kommunal hemtjänst eller äldreboende, eller landstingets geriatrik, så måste vården hänga samman. Den som är 70 plus är gammal nog att bestämma själv, säger Daniel Adborn (L).

– Årsrika invånare ska också kunna välja vård. Särskilt när man har stora eller kontinuerliga vårdbehov och vården blir en stor del av vardagslivet är det viktigt att få välja. Vi måste göra upp med ålderismen och myndigförklara våra årsrika medborgare, säger Barbro Westerholm (L).